4 tips van een doorgewinterde journalist om in de media te komen!

De tekeningen zijn klaar, de artist impression ziet er gelikt uit, je bouwproject is klaar om potentiële  kopers te trekken. Trots benader je de media, in de hoop op gratis publiciteit. Maar hoe verleid je journalisten om juist aan jouw bouwproject aandacht te besteden? Ik, Frederike Krommendijk, heb ruim 25 jaar ervaring als journalist en neem je graag mee op reis in ‘ons brein’. Ik geef je graag vier tips om aandacht in de media te krijgen.

Tip 1: Schiet gericht

Elk bouwproject heeft iets unieks. Het is bijvoorbeeld helemaal duurzaam en circulair, superluxe of juist tiny en betaalbaar. Kijk goed wat jouw project zo uniek maakt en bedenk dan welke doelgroepen daar voor vallen. Met die brede blik wordt je scala aan mediakanalen al gauw veel groter dan de geijkte (regionale) dagbladen en omroepen. Nu kun je gericht ‘schieten’ in plaats van met een schot hagel. Superbetaalbare appartementjes in het stadscentrum zijn een mooi nieuwsitem voor het universiteitsblad, berichten over huizen die helemaal duurzaam zijn, passen ook prima op de website van een vereniging van natuurliefhebbers. Zo bereik je mensen die je persbericht via de geijkte kanalen nooit zouden zien.

Tip 2: Schenk aandacht aan de onderwerpregel

Vroeger, heel vroeger, was er een gebrek aan informatie. Tegenwoordig hebben we daar juist een overload van, en ook op redacties stromen de mailboxen vol. De onderwerpregel in de mail die je persbericht begeleidt, bepaalt of de redacteur meteen op de delete-knop drukt of begint te lezen. ‘Nieuwbouw drie woningen’ is niet echt een publiekstrekker, ‘Wonen met nul op de meter in X’ trekt in de duurzaamheidsrage eerder de aandacht. Spreek hierbij de taal van je doelgroep en leef je in waarop deze groep zal aanslaan: voor een studentenwoning is de aanwezigheid van een kroeg een pre, voor natuurliefhebbers is de mogelijkheid een sedumdak te kiezen een trigger.

Tip 3: Maak het de redactie gemakkelijk

Gemak dient de mens. Dat geldt ook voor redacties. De laatste jaren zijn de redacties van kranten en omroepen flink uitgedund, en dat betekent dat nieuws in hapklare brokken meer dan welkom is. De vijf W’s (wie, wat, waar, waarom en wanneer) zijn al eeuwen de bouwsteen van een compleet verhaal, zorg dat die er in elk geval in staan. Voeg een fraaie artist impression toe, zet onderaan het persbericht de naam en het telefoonnummer van een te interviewen contactpersoon. Zorg dat die dan ook goed bereikbaar is in de dagen na het verspreiden, anders beland je bericht alsnog ergens onderop de stapel.

Tip 4: Wees je eigen persbureau

Als modern bedrijf heb je natuurlijk ook je eigen social media-kanalen waarmee je potentiële kopers kunt bereiken. Tag organisaties of personen in je social posts waarvan je vermoed dat die interesse hebben in je project en die het bericht ook verder de wereld in willen sturen. Zo hebben zij het in elk geval gezien.

Frederike Krommendijk was 25 jaar journalist en werkt nu met haar eigen tekstbureau voor diverse opdrachtgevers, waaronder Open Up communicatie.