De opdracht is gegund en de eerste paal kan de grond in. Op naar de volgende fase: het promoten van je project aan de pers. Maar hoe doe je dat? En waar moet je aan denken? In dit artikel geven we je handige tips voor een pr-aanpak die ook daadwerkelijk wordt opgepakt door de pers.

 Als we het over een pr-aanpak hebben, dan gaat het in dit artikel vooral over de manier waarop je communiceert met je doelgroep via de pers. En ja, die pr-aanpak heb je nodig. Of je nou een bouwmanagementbureau hebt of zelfstandig aannemer bent, je kunt het niet alleen. De tips hieronder zijn bedoeld als leidraad voor een resultaatgerichte aanpak.

 #1 Praat met collega’s

Zonder alle ins en outs te weten is je pr-aanpak gedoemd te mislukken of doet niet wat je ermee voor ogen had. Dus: wat is de achtergrond van het project? Waarom is er gekozen voor bepaalde materialen? Zijn er bijzondere eyecatchers of innovatieve duurzaamheidsaspecten? Met andere woorden: vind een aanleiding, zoek nieuws waarmee je de boer op kunt. Op die manier kun je veel beter bepalen welk doel je voor ogen hebt en welke boodschap daarbij past.

DOEN: Kopieer het succes van anderen. Hoe pakten je concurrenten het aan?

 #2 Wie zijn de hoofdrolspelers?

Natuurlijk, je wilt met je verhaal in de krant staan. Maar nog belangrijker dan de feiten is de vraag hoe je iets gaat vertellen. Zorg er dus voor, dat je van tevoren helder hebt wie de hoofdrolspelers zijn in dit project. In hoeverre ondervinden omwonenden of omliggende bedrijven overlast van de bouw? Het is belangrijk om je af te vragen waar en hoe je ze in het verhaal een plek geeft. Belangrijker is nog: wanneer doe je dat? Heb je bijvoorbeeld omwonenden van tevoren al geïnformeerd met een brief?

DOEN: Geef omwonenden een moment om vragen te stellen door middel van een informatieavond.

#3 ‘Know your journalist’

Of je project landelijke aandacht krijgt of zich meer richt op een kleine regio: wie je kent is essentieel om onder de aandacht te komen. Zorg er dus altijd voor dat je de juiste journalisten kent die aansluiten op jouw aandachtsgebied. Zit je veel in de infra? Zorg er dan voor dat je weet wie er eerder over een vergelijkbaar onderwerp heeft geschreven. Op die manier kom je ‘warmer’ binnen in de mailbox van de journalist. Let op dat je niet te opdringerig wordt in je communicatie naar de journalist. Houd je bij de inhoud en het belang ervan voor je publiek. Uiteindelijk is de journalist degene die de afweging maakt.

DOEN: Nodig pers uit en kondig de start bouw aan met een evenement! Misschien in combinatie met VR-brillen?

 #4 Maak het visueel

Visuals zijn essentieel om er zeker van te zijn dat je boodschap goed overkomt. Maar wat laat je zien? Natuurlijk, een conceptontwerp doet het vaak goed. Los van de informatie maakt het veel positieve reacties los. Een blik in de toekomst doet het dus altijd goed. Maar werkt dat ook als je bijvoorbeeld een snelweg moet upgraden? Je doelgroep is dan ook de weggebruiker die dagelijks gewend is om met 130 km/h naar zijn of haar werk te gaan. Het belang van de weggebruiker is dan niet het uiteindelijke resultaat, maar hoeveel hinder hij of zij eraan ondervindt. Dus: hoe maak je dat op een duidelijke manier visueel, zodat de journalist het beeld ook gebruikt voor zowel de krant als socialmediakanalen?

DOEN: Maak gebruik van Augmented Reality om de start bouw op een ludieke manier te presenteren.

#5 Bepaal je communicatiemoment(en)

Aan het startmoment van de bouw is weinig te veranderen. Waar je wel controle over hebt, is het moment van communiceren. Check van tevoren dus wat de deadlines zijn van redacties en wanneer ze redactievergadering hebben. Als het goed is weet je dat al van de journalisten die je kent. Het benaderen van de pers is niet je enige moment. Afhankelijk van je doelgroep is het ook belangrijk om te communiceren over de voortgang. Voor je eigen accountability, maar zeker ook voor bijvoorbeeld omwonenden. Leg die momenten meteen vast. Welke mijlpalen zijn belangrijk voor je publiek? Gebruik die dan als moment om te communiceren.

DOEN: Vertraging in het bouwproces? Wees eerlijk en transparant naar je publiek, maar overdrijf niet.

Hoe zorg jij ervoor dat je project goed landt bij de pers? We zijn benieuwd naar jouw succesverhalen!

Sander Voortman

Open Up communicatie