Aanbesteding winnen? Denk als een journalist om de concurrentie te verslaan!

//Aanbesteding winnen? Denk als een journalist om de concurrentie te verslaan!

Kennis van de opdrachtgever en het project is essentieel om je kansen op het winnen van een aanbesteding te vergroten. Leesbaarheid, vormgeving, het SMART maken van je plan van aanpak, ambities in kaart brengen: je hebt waarschijnlijk overal aan gedacht. Maar hoe goed ken je de opdrachtgever en het project écht? Die informatie is erg waardevol om je kans op het winnen van een aanbesteding te vergroten. Maar hoe verzamel je die dan op een slimme manier? Wij vertellen je de tips en tools!


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denken als een journalist!
Je leert je opdrachtgever en het project pas echt kennen door te denken als een journalist. Oftewel: leun niet alleen op de informatie die in de leidraad staat, maar kijk verder, ga op onderzoek uit. Op creatieve wijze krijg je een mooi totaalbeeld van de opdrachtgever en het project die de concurrentie misschien niet heeft. Nieuwe inzichten over je opdrachtgever en het project gebruik je om het plan van aanpak nog beter te laten aansluiten op de gevraagde ambities. Een journalist doet in de basis niet veel anders. Hij of zij verzamelt immers zoveel mogelijk informatie vanuit meerdere invalshoeken en bundelt deze zo objectief mogelijk in een nieuwsartikel of achtergrondverhaal. Als aannemer wil je ook precies weten hoe de vork in de steel zit. Hoe je dat ontdekt valt of staat met het gebruik van de juiste tools en aanpak. We geven je drie tips met praktische tools waarmee jij als aannemer zoveel mogelijk over je opdrachtgever en het project te weten komt.

Tip 1: Wees als eerste op de hoogte van nieuws

Het is aan te raden om direct Google Alerts in te stellen voordat je begint aan je plan van aanpak. Deze tool geeft jou een seintje zodra er nieuws is over de opdrachtgever of het plangebied waar jij een aanbesteding voor schrijft. Een handige manier om snel in te spelen op nieuws dat invloed kan hebben op de inhoud van je plan van aanpak. Het enige wat je hoeft te doen, is het invoeren van relevante zoekwoorden die voor jou als aannemer belangrijk zijn. Zodra een nieuwsmedium een van die termen gebruikt, dan krijg jij dagelijks een melding in je mail.

De juiste termen bepalen
Het is aan te raden om vooral de meest logische woordcombinaties te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan alle termen die direct betrekking hebben op het project of plangebied. Handig is ook om te verwijzen naar een bekende of kenmerkende plek in de omgeving: een drukke autosnelweg langs het plangebied of een ander bouwproject dat aan de gang is. Gedurende de research voor je plan van aanpak kom je genoeg nieuwe termen tegen die je in de gaten moet houden.

Er kan ook een aanleiding zijn om personen te volgen. Een wethouder die het project in zijn portefeuille heeft, levert veel nieuwe inzichten op. Bijvoorbeeld ambities die de wethouder uitspreekt en niet expliciet in de leidraad staan. Denk ook na of het verstandig is om bedrijven te volgen. Heeft het project invloed op een nabijgelegen bedrijvenpark? Overweeg dan om die bedrijven te volgen.

Tip 2: Kijk niet alleen vooruit, maar ook terug

Wie je opdrachtgever ook is, check altijd wat er in het verleden is gezegd over het project of de omgeving. Wat hebben inwoners of omwonenden al gezegd over het project? Op welke manier is het plangebied positief of negatief in het nieuws geweest? Kwesties die bij omwonenden gevoelig liggen, kunnen een aanleiding zijn om in je kansendossier meer aandacht te besteden aan omgevingsmanagement of risicobeheersmaatregelen.

Tools om sentimenten te signaleren
Met de tool Coosto kun je heel snel en eenvoudig achterhalen of er over een specifiek onderwerp negatieve berichten zijn geweest. In de betaalde versie kun je zelfs inzichtelijk krijgen in welke gemeente over welke onderwerpen veel wordt bericht op social media. Een handige tool als het om een landelijk of regionaal project gaat waar meerdere partijen bij betrokken zijn. Je krijgt meteen inzichtelijk welke locatie meer aandacht vereist in je plan aanpak. In de gemeente Utrecht zal er waarschijnlijk minder ophef zijn over de bouw van een nieuwe snelweg dan in de gemeente Barneveld waar omwonenden niet zitten te wachten op nog meer geluidsoverlast.

Wil je specifiek weten wat er al is gezegd over het project of de opdrachtgever waar je de aanbesteding voor schrijft? Kijk eens op Netvibes of Hootsuite. Je krijgt direct inzichtelijk of je rekening moet houden met negatieve sentimenten. En wie weet levert die ene tweet van je opdrachtgever nieuwe relevante inzichten op voor je plan van aanpak! Bovendien zijn het handige tools voor een adviseur omgevingscommunicatie. Tijdens de uitvoering speel je met deze tools effectief in op berichtgeving die het project of jouw bedrijf in een negatief (of positief!) daglicht zetten.


Tip 3: Maak slim gebruik van je LinkedIn-netwerk

Weet je wie de beoordelaars zijn? Ga eens na of er connecties zijn die je gezamenlijk deelt. Afhankelijk van de relatie die je hebt, zou je in je netwerk navraag kunnen doen over de beoordelaar. Wie weet schreef iemand in jouw netwerk een aanbesteding voor deze beoordelaar? Het zou je zomaar inzichten kunnen opleveren om het net iets anders aan te pakken dan je oorspronkelijk van plan was. Je doet dan niet veel anders dan hoor en wederhoor toepassen. Eigenlijk zoals een journalist dat ook zou doen bij het speuren naar nieuws.

De juiste specialist aan tafel
LinkedIn is ook een handig medium om te zoeken naar een specialist op een specifiek gebied. Want hoe geef je invulling aan een specifieke expertise die je intern en extern niet direct kunt wegzetten? LinkedIn is dan het ideale middel om te zoeken naar een specialist in jouw netwerk. Het opent niet alleen kansen voor een nieuwe samenwerking. Je vergroot ook de kans om de aanbesteding te winnen doordat je de juiste expertise naar voren schuift om de klus te klaren. Journalisten doen niet veel anders. Ze zetten regelmatig LinkedIn in om te zoeken naar de juiste persoon voor een interview of nieuwsartikel. Waarom zou jij dat dan niet doen?

Auteur: Sander Voortman,
Open Up communicatie

2018-04-24T08:07:22+00:0024 april, 2018|Geen categorie|

Benut je kansen optimaal!
Dé connectie tussen Linkedin en telesales

Zakendoen in de bouw, 30 oktober
Meld je nu aan