Anoniem aanbesteden? Zo val je toch op!

//Anoniem aanbesteden? Zo val je toch op!

Anoniem aanbesteden is een vak apart. De gedachte achter die eis is vaak om de zekerheid van een objectieve beoordeling te borgen en een bevooroordeelde toetsing te voorkomen. Maar hoe val je op als je niet je bedrijfsnaam mag noemen of welke subtiele verwijzing naar referenties dan ook? Geen zorgen, die kansen zijn er wel degelijk. Sterker nog: voor grote namen in de bouwwereld is het een mogelijkheid om de eigen kwaliteit te testen. Voor nieuwe of opkomende bouwbedrijven is het een kans om op te vallen zonder afgewezen te worden op basis van ervaring of naam.

Anoniem aanbesteden

Tip 1: Veel ervaring? Zeg het gewoon!
Ervaring is binnen een aanbesteding een bijzonder grote kracht om de kans op gunning te vergroten. Wanneer je echter een grote naam bent, kun je niet meer terugvallen op referentieprojecten of verwijzen naar eerdere samenwerkingen. Toch zijn er slimme trucjes om die ervaring voor het voetlicht te brengen. Focus je daarom extra op subtiele verwijzingen zoals ‘in een vergelijkbaar project’ of ‘op basis van eerdere resultaten’. In een anonieme aanbesteding zijn dit perfecte ankers om bij opdrachtgevers een goede indruk achter te laten. En waarom niet deze verwijzingen vetgedrukt uitlichten in een alinea? Tijdens het lezen van deze alinea trok het ditmaal ook je aandacht, toch?

Tip 2: Borg nauwkeurig je kansen
Bouwbedrijven met veel slagkracht kunnen heel wat beloven en al genoeg hebben aan de naam om het vertrouwen te winnen. Toch is dit een grote valkuil als je meedoet in een anonieme aanbesteding. Zorg er dus altijd voor dat je je kansen onderstreept met een realistisch plan van aanpak of cijfers. Maar dat moet je sowieso toch doen? Klopt, maar normaal gesproken zou je die beloftes ondersteunen door te verwijzen naar projecten of referenties. Het verdient dus zeker de aandacht om realistisch te blijven in de kansen die je voorstelt.

Tip 3: Laat het zien!
Om de kans op gunning te vergroten, is het verstandig om je van je meest veelzijdige én specialistische kant te laten zien. Heb je bijvoorbeeld een 3D-specialist in huis? Of is er iemand gepromoveerd op rioleringen? Onderzoek of je dat specialisme kunt inzetten en versterk het door er meer zichtbaarheid aan te geven! Zichtbaarheid geven aan kennis wekt vertrouwen. Het biedt opdrachtgevers namelijk ook veel meer handvatten om in te schatten of de opdracht aansluit bij de kwaliteiten van de inschrijver.

Tip 4: Verdiep je in de opdrachtgever
Stel: de gemeente Dalfsen heeft een opdracht uitstaan voor een revitalisatie van het stadskantoor. Na wat meer navraag kom je erachter dat omwonenden van het stadskantoor ontstemd zijn over de revitalisatie. Wat levert deze kennis je op? Op de eerste plaats is het een kans om te laten zien dat je je verdiept hebt in de opdrachtgever en het belang van omgevingscommunicatie onderschrijft. Een interview met enkele omwonenden zal bovendien weer nieuwe kansen opleveren en de kans op gunning vergroten. Probeer dus nog meer de focus te leggen op het herkennen van dit soort signalen. En nogmaals: dat is bij iedere aanbesteding een logische voorwaarde. Toch is het aan te raden om – juist in een anonieme aanbesteding – slimmer met dit soort signalen om te springen.

Tip 5: Leesbaarheid en vorm
Een uitdaging waar veel bouwbedrijven nog steeds mee worstelen: de leesbaarheid. Meer dan ooit is het bij een anonieme aanbesteding zinvol om een tekstschrijver in te schakelen die gespecialiseerd is in aanbestedingen. Je vergroot daarmee namelijk de kans dat bovenstaande tips ook daadwerkelijk in het oog vallen van de opdrachtgever en effect hebben. Een belangrijke stelregel hierin is altijd: hoe groter de behoefte aan een objectief oordeel, hoe groter de waarde van de principes uit de marketing. Daar komt bij dat anoniem aanbesteden bij uitstek een manier is om op te vallen door de vorm. Ga eens voor gek en groot als er geen voorwaarden aan formaat is gesteld. Of kies voor een kleur uit je logo, zodat je onbewust toch refereert naar jouw bedrijf. Daarmee voldoe je aan de voorwaarde, maar spreek je toch onbewust de merkherkenning aan. Fijn staaltje van neuromarketing dus!

Auteur: Sander Voortman,
Open Up communicatie

2018-04-11T15:20:32+00:0011 april, 2018|Aanbestedingen|

Volg elke maand de trending bouwprojecten
én leer je netwerk versterken met onze nieuwsbrief