Bedrijfsnamen in de bouw: de do’s en don’ts waar je op moet letten

//Bedrijfsnamen in de bouw: de do’s en don’ts waar je op moet letten

Als bouwbedrijf leg je in aanbestedingen vaak de nadruk op de onderscheidende kansen, welke oplossingen je daarin biedt en hoe je dat aanpakt. Eerder schreven we ook al over de kracht van een goede website in het gunningsproces. Maar hoe kan je bedrijfsnaam daarin bijdragen? En waar moet je op letten? Met naamexpert Floris Hülsmann van namenbureau Namarama maakten we een selectie van vier krachtige namen uit de bouwwereld en bespraken de belangrijkste do’s en don’ts voor het bedenken van een goede naam.

De kracht van de ‘klank’

Arcadis is een van de meest herkenbare en krachtige namen in de bouwsector. Volgens Hülsmann komt die kracht voor een groot deel voort uit de klank: “Bij Arcadis hoor je heel goed de K-klank terug. Die klank komt vertrouwd en stevig over naar potentiële klanten. Het effect van je naam wordt echt minder als je voor softe en ronde klanken kiest.” Om aan te geven wat ‘klank’ precies doet, geeft Hülsmann The Bouba-Kiki Effect als voorbeeld: “In dit experiment wordt mensen een puntige, scherpe vorm en een wat meer bollige vorm voorgehouden. Vervolgens wordt hen gevraagd wie Bouba en wie Kiki is. Wat je ziet is dat iedereen dan Bouba koppelt aan de bollige vorm. Klinkt misschien logisch, maar het geeft wel goed aan wat de kracht van klank kan doen. Als je dus een nieuwe naam wilt bedenken voor een bouwbedrijf, bedenk je dan ook goed hoe de klank overkomt en wat je daarmee uitstraalt.”

Blijf uit de ‘Latijn-hoek’

Minder sterk aan de naam Arcadis is dat het wat neigt naar het Latijn: “Vroeger werd daar vaker voor gekozen, omdat Latijn-achtige namen meer statuur en autoriteit uitstralen. Nu zou ik daar minder snel voor kiezen, omdat het dan een tegenovergesteld effect heeft. Het kan namelijk ook als arrogant en hautain opgevat worden door je klanten. Als je nu dus nadenkt over een naamswijziging of een nieuwe naam, ga vooral niet in die Latijn-hoek zitten.”

Combinatienamen

Veel namen van bouwbedrijven bestaan uit een combinatie van achternamen. Zo valt ook Hülsmann op: “Dat hoeft trouwens niet per se verkeerd te zijn. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Plegt-Vos dan zie je inderdaad duidelijk dat het hier gaat om de oprichters. Je hoeft er niet over na te denken. Bovendien hebben achternamen de kracht om vertrouwen op te wekken en dat is toch wat je juist wilt als we het puur over de bouwsector hebben.”

Hülsmann geeft aan dat het wel van belang is welke combinatie van achternamen je dan kiest: “Als het Janssen-Vos zou zijn, dan komt dat toch minder sterk over dan Plegt-Vos. Dat komt, omdat ‘Plegt’ een afwijkende naam is. Als je er dus voor kiest om een combinatie van achternamen te gebruiken, let er dan wel op dat die combinatie samen kracht en vertrouwen uitstraalt.” Hij noemt ook Dura Vermeer als voorbeeld: “Je kunt direct zien dat het hier om een fusienaam gaat. Wat ik hier vooral mooi aan vind, is dat in de naam ‘Dura’ ook de associatie met duurzaamheid zit. Op zich is dat natuurlijk wel een mooi toeval, zeker in de bouwsector. En ook hier zie je weer die tweede afwijkende naam. Janssen Vermeer of Smit Vermeer komt veel minder krachtig over.”

Nadelen

Hülsmann waarschuwt dat het in deze tijd minder slim is om als bouwbedrijf voor een combinatie van achternamen te kiezen: “Vroeger werden achternamen vaker gebruikt in een bedrijfsnaam. Logisch, want in die tijd werd ook meer waarde gehecht aan ego en statuur. In het geval van Plegt-Vos maakt dat niet veel meer uit aangezien ze al een tijdje bestaan. Een onbekende achternaam associeer je echter niet direct met een bouwbedrijf. Als je dus een nieuwe naam bedenkt, zorg er dan voor dat het in ieder geval duidelijk is wat je doet.”

Kiezen voor krachtige termen

Als laatste voorbeeld noemt Hülsmann Ballast Nedam: “Oorspronkelijk waren dit twee aparte namen die later samen fuseerden. De naam Ballast verwijst hierin naar ‘lege koopvaardijschepen die de zee opvoeren en duinzand als ‘ballast’ meenamen’. De term ballast, daar gaat een ontzettende grote kracht van uit. En ook dat is precies hoe je wilt overkomen, hoe zwaar het werk ook is: ‘we get the job done’.” De naam Ballast wekt echter ook een mate van negativiteit op: “In het dagelijks leven gebruik je de term ballast niet echt in positieve omstandigheden. Het is vooral een onnodige last die je met je meedraagt. Bij de naam Ballast Nedam zie je toch dat het vooral de kracht is die overheerst en bijdraagt aan het imago van het bedrijf.”

Onderscheidend vermogen

Een combinatie van achternamen zou nu dus niet aan te raden zijn. Hülsmann geeft aan dat je bij een nieuwe naam vooral rekening moet houden met je onderscheidend vermogen en het specialisme dat je wilt communiceren: “Als je bijvoorbeeld kijkt naar het circulair bouwen, dat is over 20 jaar eerder een norm dan een ‘wild idee’. Ook daar liggen dus voor veel opkomende en nieuwe bouwbedrijven veel kansen als je het hebt over naamgeving.” Een combinatie van achternamen is dus af te raden: “Kies dan voor één naam, daarmee straal je veel meer eenheid uit naar je doelgroep.”

Wat vind jij goede voorbeelden van krachtige bedrijfsnamen? We horen het graag!

Sander Voortman
Open Up communicatie

2019-01-08T09:17:01+00:008 januari, 2019|Geen categorie|

Volg elke maand de trending bouwprojecten
én leer je netwerk versterken met onze nieuwsbrief