Print, social media, mond-tot-mondreclame, advertising: er zijn mogelijkheden genoeg om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij het publiek dat je wilt bereiken. Maar heb je weleens nagedacht over de inzet van je eigen medewerkers als ambassadeur? In dit artikel leggen we je uit waarom het verstandig is om eens een extra kopje koffie te drinken met je medewerkers!

Onderschat niet het netwerk van je medewerkers

Jouw medewerker heeft op Facebook, Instagram of LinkedIn een groter netwerk dan je denkt. En misschien wel relevanter dan de bedrijfspagina van het bedrijf zelf. Dat is absoluut een kans om onder de aandacht te komen bij potentiële of bestaande klanten. De kracht zit hem in het feit dat je medewerker vertrouwder overkomt dan het bedrijf zelf. De kans dat er geklikt wordt – mits ze het juiste publiek bereiken natuurlijk – is dan veel groter. En als je content gebruikt waar je medewerkers een rol in spelen, dan is de bereidheid om te delen nog eens vele malen groter!

DOEN: Heb je weleens een van je medewerkers gevraagd of ze een ingang kennen bij een opdrachtgever waar je al een tijdje mee bezig bent?

Welk bedrijf bezoekt je bedrijf?

Als je medewerkers actiever berichten gaan delen, zorg er dan voor dat de content die ze delen ook daadwerkelijk linkt naar content op je website. Op die manier kun je later terughalen welke organisaties er doorklikten. Is dat interessante informatie dan? Zeker. Maar neem wel de tijd om verbanden te zien. Veel bedrijven nemen deze informatie ter kennisgeving aan, maar doen er vervolgens niets mee. Als bijvoorbeeld de gemeente Zwolle meerdere keren een specifiek project bezoekt op je website, dan is dat niet zonder reden. Zoek dus naar mogelijkheden om de intenties van deze lead helder te krijgen en welk vervolg je daaraan geeft.

DOEN: Zorg er voor dat je het aan de achterkant goed geregeld hebt, zodat je statistieken kunt verzamelen! Je zou eens kunnen kijken naar Siteimprove. En installeer de zakelijke rapportage bij Google Analytics, zodat je kunt zien welk bedrijf je site bezoekt.

Ambassadeurschap gaat ook over bewustwording

Ook in de offlinewereld zijn er volop kansen om je medewerkers als ambassadeur in te zetten. En natuurlijk: houding en gedrag van je medewerkers speelt daarin een ontzettend grote rol. Goed ambassadeurschap gaat ook over bewustwording. Want vergis je niet, een negatieve associatie is door een potentiële klant zo gemaakt. Zelfs als je denkt dat je het goed voor elkaar hebt. Is je medewerker zich bijvoorbeeld voldoende bewust van het rijgedrag dat het laat zien als hij namens jouw bedrijf met een auto van de zaak rijdt? En hoe presenteren je uitvoerders, tekenaars of accountmanagers zich naar buiten toe? Draagt iedereen wat hij of zij wil of straal je eenheid en professionaliteit uit door er ook echt een keer goed over na te denken?

DOEN: Vraag je medewerkers waar ze behoefte aan hebben om zich trotser te laten voelen op het bedrijf!

 What’s in it for them

Ambassadeurschap ontstaat in de meeste gevallen niet uit medewerkers zelf. Leg aan ze uit waarom het nodig is en waarom je er (meer) aandacht aan wilt besteden. En waarom niet een beloning eraan koppelen of een ambassadeursprogramma opzetten? Wat je ook beslist: zorg ervoor dat de omstandigheden er ook zijn om het ambassadeurschap te laten groeien. Wees kritisch naar je eigen rol als leidinggevende of directeur. Zijn er signalen binnen het bedrijf die de ruimte voor ambassadeurschap in de weg staan? Soms zijn het kleine aanpassingen die een groot effect kunnen hebben. Een maandelijkse vrijdagmiddagborrel, de aankleding van het kantoor, de manier van werken: ze kunnen allemaal bijdragen aan meer ruimte voor ambassadeurschap.

DOEN: Wie rustig speelt, krijgt de mooiste ballen. Begin met het aanwijzen van een ambassadeur en breidt langzaam het aantal (actieve) ambassadeurs uit. En: laat ze onderdeel uitmaken van promotie- of wervingscampagnes!

Tot slot: een voorbeeld van het inzetten van medewerkers

Een mooi voorbeeld van medewerkers in een wervingscampagnes is Grolsch. Zij stralen trotsheid uit, doordat ze mee mogen werken aan de campagne. Het verhoogt absoluut de bereidheid om berichten te delen op de social media! Bekijk de campagne. Maar ook in de bouwwereld zie je daar mooie voorbeelden van. Bijvoorbeeld bij Dura Vermeer. In korte video’s stelt het personeel zich aan toekomstige medewerkers voor onder het mom van: ontmoet je collega’s. Hoe groot of klein je bedrijf ook is (en hoeveel budget ervoor is), er is altijd een goede manier te bedenken om je bedrijf te positioneren met behulp van je medewerkers.

We zijn benieuwd naar jouw voorbeelden en vraagstukken. Mail ons gerust!

Sander Voortman

Open Up communicatie