Column: Lelystad Airport

//Column: Lelystad Airport
Door: Jelle Adamse

Vorig jaar schreef ik over de vijftigste verjaardag van Lelystad. De feestelijke bekroning van dit jubileumjaar werd vorige week een bittere teleurstelling. De geplande uitbreiding van Lelystad Airport werd uitgesteld.

Ooit vloog ik zelf in een Cessna van Lelystad Airport naar Texel en weer terug. Wat me is bijgebleven is de enorme leegte van Flevoland. Vanuit de lucht is duidelijk zichtbaar hoe geïsoleerd Lelystad eigenlijk ligt. We vlogen naar een eiland. Maar we vertrokken eigenlijk ook van een eiland.

De uitbreiding van Lelystad Airport zou hier verandering in gaan brengen. Niet langer een eiland meer, maar een hub. Investeerders zagen kansen. Een centrale locatie met goedkope grondprijzen, waar vind je dat nog? Velen meldden zich de afgelopen tijd bij de gemeente. Grootste vis – tot nu toe – was Inditex.

Het Spaanse moederbedrijf van onder meer modeketen Zara plant een enorm distributiecentrum nabij het vliegveld. Voor Lelystad betekent dit distributiecentrum alleen al 800 extra banen. Daarnaast hebben Van der Valk en Corendon bouwplannen voor nieuwe hotels en rekenen omliggende bedrijven op uitbreidingsmogelijkheden. Eindelijk zou het Lelystad voor de wind gaan.

Tot Minister Van Nieuwenhuizen vorige week de uitbreiding dus uitstelde. Dat er een discussie is over plannen die zo’n drastische impact hebben op de leefomgeving van veel mensen is niet meer dan normaal. Als dan blijkt dat er fouten in de MER zitten, geknoeid is met geluidsberekeningen en de tijdelijke aansluitroutes niet zorgvuldig zijn ontworpen is het niet verwonderlijk dat de Minister nog eens zorgvuldig naar de plannen kijkt. En dus besluit tot uitstel van uitbreidingsplannen.

De reacties van betrokken waren interessant en ietwat overtrokken. Schiphol noemt het besluit teleurstellend en stelt dat “luchtvaart immers blijft groeien”. KLM zegt zeer ontstemd te zijn over het besluit. “Nu capaciteit op Lelystad Airport niet beschikbaar is, moet groei op Schiphol mogelijk worden gemaakt”.

Lelystad heeft niet zoveel aan groei in de regio Amsterdam. De groei moet juist in Lelystad zelf plaats vinden. De gemeente is daarom zwaar teleurgesteld over het besluit. Wethouder Fackeldey voelt dat de discussie over de rug van Lelystad is gevoerd.

Ik begrijp de gemeente. In de discussie is het belang van Lelystad inderdaad ondergesneeuwd ten opzichte van dat van Schiphol, luchtvaartmaatschappijen en omwonenden. Maar de Minister heeft slechts besloten tot uitstel. Van 2019 naar 2020. Ze vraagt enkel meer tijd voor een zorgvuldige afweging en herstel van vertrouwen. Daar kan ik weinig tegen in brengen.

Ik ken Lelystad als een stad met een grenzeloos optimisme voor de toekomst. Wat dat betreft zie ik de toekomst zonnig in. De kwaliteiten van Lelystad – goedkope prijzen, ruimte en groen – worden immers steeds schaarser. Als in 2020 – na een zorgvuldig besluit – dan ook nog Lelystad Airport opent, zal het steeds meer de hub worden die het wil zijn. Stap voor stap. Rome is ook niet op één dag gebouwd.

 

<<Nog niet uitgelezen? Lees ook de columns “Groningen” of “Tijd”>>

<<Bekijk ook onze overzichtspagina over Trending Projecten>>

2018-03-06T09:33:30+00:00 6 maart, 2018|Redactie|

Volg elke maand de trending bouwprojecten
én leer je netwerk versterken met onze nieuwsbrief