Ongetwijfeld ben je ergens wel eens een artikel tegengekomen over het belang van samenwerking tussen Marketing en Sales. Of je hebt zelf in de praktijk ervaren hoe belangrijk die samenwerking is. Sales en Marketing zijn in veel bedrijven nog grotendeels gescheiden afdelingen. Terwijl de kennis die Sales heeft van de klant onmisbaar is voor Marketing. En Marketing de collega’s van Sales kan voorzien van mooie leads, mits Marketing exact weet wat de behoeften van de klant zijn. Steeds meer bedrijven realiseren zich dan ook dat deze twee afdelingen niet zonder elkaar kunnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat je je misschien nog niet realiseerde: hoe belangrijk samenwerking is tussen Communicatie, HR en Recruitment. Ook deze afdelingen werken in veel bedrijven grotendeels langs elkaar heen. En dat is eigenlijk heel gek.

Eén van de grootste uitdagingen van nu in de branche is het vinden, boeien en binden van medewerkers. Er moet de komende jaren ontzettend veel verduurzaamd, gebouwd en onderhouden worden, maar het tekort aan (technische) vakspecialisten is nijpend. Door andere bouwwijzen en technologische ontwikkelingen zijn bovendien steeds meer nieuwe specialismen nodig en door vergrijzing is er veel vraag naar jong talent dat de branche niet altijd weet te vinden.

De meeste bedrijven hebben dan ook een enorme wervingsopgave én staan voor de opgave om de mensen die fantastisch werk leveren binnen te houden.

Dat lukt in de huidige tijd niet meer door enkel een vacature te delen als je een nieuwe medewerker zoekt, zelfs al doe je dat via alle denkbare kanalen. En een mooi salaris bieden is allang niet meer genoeg om goede medewerkers aan je te binden.

Het gaat om een geheel van waar je voor gaat en staat als bedrijf, je cultuur, je werksfeer, je arbeidsomstandigheden, de autonomie en doorontwikkelingsmogelijkheden die je medewerkers biedt. De mate waarin je medewerkers betrekt bij je bedrijf én hoe je dat alles continu intern en extern laadt met een heldere, onderscheidende boodschap. Kortom: een sterk werkgeversmerk bouwen, daar gaat het om. En daar heb je alle disciplines in je bedrijf bij nodig.

Je werkgeversmerk staat immers niet op zichzelf. Het hangt sterk samen met de strategische doelen en prioriteiten van je bedrijf en je bedrijfsidentiteit en -imago. Het is dus cruciaal dat het bouwen aan je werkgeversmerk een samenwerking is tussen de afdelingen HR, Recruitment, Marketing en Communicatie en directie en management.

Samenwerking tussen HR, Recruitment, Marketing en Communicatie is niet altijd vanzelfsprekend. Doordat er overlap zit in deze disciplines, is het voor sommige onderwerpen niet helemaal duidelijk wie nou precies waarvoor verantwoordelijk is. Daardoor kan het gevoel ontstaan dat je in elkaars vaarwater zit. Of onderwerpen vallen juist tussen wal en schip. Terwijl je hetzelfde doel voor ogen hebt: de organisatie en de mensen in de organisatie sterker maken.

Hoe kun je de samenwerking stimuleren? Ga bijvoorbeeld letterlijk bij elkaar zitten op kantoor. Als je bij elkaar zit, krijg je goed van elkaar mee waar de ander mee bezig is, stel je makkelijker vragen aan elkaar en is de drempel lager om elkaar te betrekken bij waar je mee bezig bent.

Plan ook periodiek overleggen in met elkaar. Afhankelijk van waar je mee bezig bent kun je dat met een grote of minder grote frequentie doen, maar doe het wel volgens een vast ritme, zodat je inbouwt dat je elkaar met regelmaat gestructureerd spreekt. Bouw ook evaluaties in: wat gaat er wel goed in de samenwerking en wat gaat minder goed? Waar werk je nog te veel langs elkaar heen, doe je dingen dubbel of had je meer kunnen bereiken als je het samen had gedaan?

Met goede samenwerking bouw je stap voor stap aan een steeds sterker werkgeversmerk en dat is zakelijk gezien ook een zeer logische investering. Een goede reputatie en tevreden en loyale klanten, dat begin allemaal binnen, bij en met je medewerkers. Zij maken voor jouw klanten het verschil. Blije medewerkers = blije klanten en andersom. Een sterk werkgeversmerk levert je bedrijf op de langere termijn dus niet alleen voldoende en betrokken en productieve medewerkers op, het levert je ook meer business en meer winst op.

Veel succes!

 

Inge Sijpkens en Sascha Murk

 

 

 

 

 

 

 

Over de auteurs
Inge Sijpkens en Sascha Murk werken samen meer dan 25 jaar als marketeer en communicatieadviseur in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. In 2014 schreven ze het boek Online marketing in de bouw, waar in 2019 de 2de druk van verscheen. In november verschijnt hun tweede boek: Bouwen aan een sterk werkgeversmerk.