Ook zo benieuwd naar de meest voorkomende fouten in offertes? Dagelijks zie ik offerteteksten van verschillende bedrijven. En ik zie regelmatig dezelfde missers voorbijkomen.

Zo wilde ik dit blog bijna beginnen met: naar aanleiding van de vele offerteteksten die ik dagelijks herschrijf. Maar de kans dat je afhaakt is dan te groot. En ik wil jou juist inspireren! Dus ja, met stip op nummer 1 in de lijst van de meest gemaakte fouten in offertes: openen met een cliché. Denk aan ‘naar aanleiding van ons plezierig gesprek’ of ‘hierbij stuur ik u met genoegen’. Brrrrr: saai! Besteed dus tijd aan je openingszin en schrijf een prikkelend begin van je offerte!

Meer missers

Wollig taalgebruik. ‘Persoonlijk vind ik wollig taalgebruik verhullender dan een bivakmuts’ is een spreuk van Loesje. Mooier kan ik het niet zeggen. Er lijkt soms kortsluiting te ontstaan tussen ons hoofd en onze vingers. Er komen zinnen uit onze vingers, die we nooit uit onze mond krijgen. Vaak vol hulpwerkwoorden, die ruimte tot interpretatie geven. Begin eens met het vermijden van hulpwerkwoorden. Echt, je hebt die hulp niet nodig!

Jezelf centraal zetten. En ik snap wel dat je dat doet. Want je bent natuurlijk super trots op jouw bedrijf en je diensten. Maar wat heeft de klant eraan? Wat levert het hem op? Zet dus wat vaker je klant centraal. Je klant is meer dan een pratende portemonnee. Beschrijf de klantvraag door kort het gesprek samen te vatten. Zo laat je zien dat je je begrijpt wat de klant nodig heeft.

Geen duidelijke structuur. Op school heb je vast niet geleerd hoe je een offerte schrijft. Ik ook niet. Toen ik meer dan 20 jaar geleden begon in de sales deed ik maar wat. Ik kopieerde offertes van mijn collega’s, die het ook nooit geleerd hadden. En wat een blunders maakte ik daardoor! Het vinden van de prijs werd voor de lezer een zoekplaatje.

Wat was ik dan ook blij met deze handige structuur voor een offertebrief. Het voordeel van een briefvorm is dat het duidelijk én persoonlijk is. Ik deel dit sjabloon graag met jou. Vul hier je naam en e-mailadres in en je ontvangt  de handige structuur zo in je e-mail.

Vakjargon gebruiken. Vooral techneuten en ict’ers kunnen er wat van. Denk nou niet dat jouw klanten jouw geheime taal wel begrijpen. Ze kopen niet voor niets diensten of producten bij jou in, omdat ze het zelf niet in huis hebben en er dus vaak minder verstand van hebben.

Ben jij sowieso wat hardnekkig in het gebruik van deftige woorden? In dit blog lees je tips over helder schrijven. Met handig ‘vertaallijstje’: van ouderwets naar eigentijds.

Geen vervolgafspraak maken. Dit lijkt een open deur, maar helaas zie ik dit nog vaak. Je hebt niets aan een sterke offerte als je de klant geen gelegenheid geeft om moeiteloos JA tegen je voorstel te zeggen. Zonder JA wordt je offerte nooit een opdracht. Maak daarom vooraf al concrete vervolgafspraken. Dus inclusief een datum! Maak het je klant makkelijk door zelf het initiatief te nemen. Spreek af wanneer en hoe je de offerte stuurt of, liever nog, persoonlijk bespreekt. Liever ga je een stapje verder: spreek al af wanneer jij gaat leveren of starten! Zo vergroot je je kansen op de opdracht. En dat is toch wat je wilt?

Natasja Hoogenboom