Jouw bedrijf heeft een why nodig. Waarom eigenlijk?

Veel bedrijven hebben er nooit over nagedacht of ontwikkelden hem gaandeweg zonder dat ze deze actief of bewust uitdragen. We hebben het hier over jouw why, jouw ‘corporate story’. Grote kans dat je er niet een hebt als bouwbedrijf. En waarom zou je, nu de bouwsector al jaren een stijgende lijn laat zien? Er zijn 2 redenen waarom je toch een why moet overwegen.

Een why?

De geestelijk vader van de why is marketeer Simon Sinek. Zijn ‘golden circle’ is voor veel bedrijven een succesvol principe gebleken. De hoofdvraag die ze in feite beantwoorden: waarom doe je wat je doet? Daaruit volgen vervolgens de antwoorden wat je gaat doen en hoe je dat doet (je strategie). Het meest bekende voorbeeld is misschien wel de why van Apple. Zij maken niet zomaar computers, maar willen ook echt de wereld ermee veranderen door gebruiksvriendelijkheid en ontwerp leidend te laten zijn.

De why uitgelegd door Simon Sinek

Kritiek

Voor velen inspirerend, maar tegengeluiden zijn er ook. De Golden Circle-theorie zou alleen toepasbaar zijn op successen – ook Apple – die de theorie bevestigen. De consument zou bovendien geen interesse hebben in de why van een bedrijf, maar wil gewoon een goed (of juist goedkoop) product. Beide stellingen zijn zeker waar. De kans is klein dat je in het verleden een eettafel hebt gekocht, omdat je daarmee ook investeert in bijvoorbeeld het behoud van het Amazonegebied.

‘Een why’ is geen middel

Het punt is echter: je why is geen opzichzelfstaand doel of communicatiemiddel, maar onderdeel van een bredere corporate story en de activiteiten die je vandaaruit organiseert. Concreet betekent dat niet meer dan een half A4’tje waarin je omschrijft wat je doet en waarom je doet wat je doet. Je missie en visie in feite. Hieronder leggen we je uit wat de meerwaarde is van een goede why. Want ondanks het succes waar je nu vertrouwen uit put, een why zorgt ervoor dat je je huidige succes beschermt, continueert en betekenis geeft. En wel om twee redenen:

Reden 1: herkenbaarheid

Laten we eerlijk zijn: van de meeste bedrijven weet je niet wat hun why precies is. Wat je in de meeste gevallen wel weet, is waar ze zich in onderscheiden of waar hun prioriteiten liggen. Die duidelijkheid zie je terug in al hun uitingen. De glimlach van Coolblue? Geef 1 voorbeeld waar je deze glimlach in hun uitingen niet terugziet of herkent (als het goed is niet één). Tony’s Chocolonely wil chocolade 100% slaafvrij maken. Waarschijnlijk ook een van je eerste associaties met dit merk? Wat beide merken hier goed hebben gedaan is zorgen voor herkenbaarheid, in iedere uiting. Die herkenbaarheid wil je als bouwbedrijf ook terug laten komen in bijvoorbeeld je tone of voice in een tendertraject.

Verhalen worden beter onthouden

Jouw terechte vervolgvraag is dan: hoe kan ik nog duidelijker zijn in een concurrerende markt zoals de bouw waar iedereen in feite dezelfde opgave kent? Weten waarom je doet wat je doet en wat je waarden zijn schept duidelijkheid en herkenbaarheid en is een mooi vertrekpunt voor je onderscheidende factor. Voor je doelgroep, maar ook intern biedt het de nodige houvast. Als je bijvoorbeeld waarde hecht aan de wereld van morgen (en dat ook goed uitlegt), dan draagt je personeel dat ook eerder én makkelijker uit. Niet omdat het moet, maar omdat ze er trots op zijn. Hoe dat komt? Mensen houden van verhalen en daardoor worden ze veel beter onthouden en doorverteld. Meer nog dan feiten en cijfers.

 

Bijschrift: de waarden van Tony’s Chocolonely voor een 100% slaafvrije chocolade (bron: www.tonyschocolonely.com).

Reden 2: consistentie

Het hebben van een why is ook een fundament dat het makkelijker maakt om welke uiting dan ook invulling te geven (ook bijvoorbeeld voor het reclamebureau waarmee je samenwerkt). De inschrijvingsleidraad, je plan van aanpak, de brief aan inwoners, een persbericht, de banners op de bouwplaats, je LinkedIn-bedrijfspagina. Als alles samenhangt en je weet wat je belangrijk vindt, dan is communiceren veel makkelijker. Sterker nog: het bespaart je heel wat tijd en kosten.

Zonder focus geen onderscheidend vermogen

Consistentie in je boodschap valt op, uitingen die van elkaar afwijken met verschillende boodschappen niet. Dat komt doordat mensen – jouw stakeholders ook – in het algemeen visueel zijn ingesteld en een biologische behoefte hebben aan overzicht. Consistentie in je boodschap schept het vertrouwen om op een later moment contact op te nemen, bijvoorbeeld als er een relevante link is tussen jouw bedrijfswaarden en een bouwproject. Zonder een duidelijke why heb je niet de focus om onderscheidend en relevant te zijn. In welke marketinguiting dan ook, er moet altijd een haakje zijn waar je beeld, tekst, geluid of video aan op kunt hangen. Dat haakje is je why. De why van Apple is bijvoorbeeld prachtig in hun bedrijfsvideo verwerkt en sinds de lancering ervan eind jaren ’90 enorm inspirerend.

Jouw unieke why

Vergis je niet, een why verzin je niet zomaar even. Daar gaat tijd in zitten. Organiseer dus korte brainstorms, ga terug naar de kern of start opnieuw en breng focus aan voor je belangrijkste bedrijfswaarden. En misschien weet je al heel goed wat je why is, maar weet de buitenwereld dat ook? Kortom: wanneer ben jij relevant en wat vind je daarin belangrijk? Voor wat inspiratie zou je eens moeten kijken op de website van Strukton. Spreekt direct aan toch? Vonden wij ook, daarom vertellen we het ook graag door!

 

Hoeveel waarde hecht jij aan het hebben van een why? We zijn benieuwd waarom wel (of juist niet). Laat het ons weten!

 

Sander Voortman

Open Up communicatie