Het coronavirus houdt de wereld nog steeds in zijn greep en het lijkt er niet op dat we op korte termijn van het virus en de (economische) gevolgen af zijn. Wat betekent dat voor jouw bedrijf? Hoe houd je de relaties met je medewerkers en klanten warm als we afstand moeten houden? Hoe kom je in contact met potentiële klanten?

Het coronavirus heeft veel gevolgen voor onze maatschappij en een ervan is dat we – volgens de jaarlijkse raming van het Centraal Planbureau (CPB) – een economische recessie krijgen. We zien en horen om ons heen dat marketingbudgetten van bedrijven daardoor nu al onder druk staan. Nou is meermalen onderzocht en bewezen dat het verhogen van je marketingactiviteiten in tijden van recessie meer impact heeft op de winstgevendheid, maar méér investeren in crisistijd is niet voor elk bedrijf mogelijk. Wat doe je als marketingverantwoordelijke, als je budget gehalveerd wordt of helemaal on hold komt te staan? Een paar tips.

Zet in op online
Je werkt door, ook in crisistijd. Je doet mooie projecten, hebt nieuwe samenwerkingen en geeft klanten adviezen. Voor de bedrijven waar je voor werkt of mee samenwerkt geldt dat ook. Het werk staat niet stil in een crisis, dus waarom zou je communicatie daarover stilstaan?

Laat via je website, digitale nieuwsbrief en socialemedia-kanalen zien waar je aan werkt en zoek online proactief klanten en prospects op. Zorg dat je op die manier top of mind blijft en je contacten onderhoudt. Veel mensen zijn momenteel uren online aanwezig en online is er geen sprake van social distancing. Je hebt er niet veel budget voor nodig om een mooi artikel te maken waarin je kennis deelt of een projectaanpak beschrijft.

En je hebt al helemaal niet veel budget nodig voor het plaatsen van een leuke, positieve reactie onder een socialemedia-bericht van een klant of prospect.

Kies je voor online, ga er dan ook echt voor. Sociale media doe je er ‘niet even bij’. Formuleer een strategie, maak een plan.

Betrek je collega’s
Als marketing- en communicatieverantwoordelijke ben je allang niet meer de enige bron van communicatie over je bedrijf. Je collega’s hebben ook profielen op sociale media, mét bijbehorende netwerken vol oud-collega’s, oud-studiegenoten, klanten en prospects. Inventariseer wie er binnen je bedrijf al actief zijn, zij kunnen collega’s enthousiasmeren, inspireren en adviseren. Zodat jullie sámen werken aan je naamsbekendheid.

Betrek je collega’s ook bij wat je maakt en deelt. Mensen willen zich met bedrijven kunnen identificeren. Verhalen worden daardoor steeds belangrijker. Geen feiten en jargon, maar persoonlijke vertellingen over wat er gebeurt binnen het bedrijf. Wat klanten, partners en medewerkers meemaken. Verhalen van collega’s over hoe ze het ervaren om nu te werken, in de huidige anderhalvemetermaatschappij. Verhalen over jullie producten, hoe ze worden gemaakt, hoeveel passie daarin zit, hoe ingewikkeld het is of hoe ingenieus.

Betrek je klanten
Geen betere manier om onder de aandacht te komen van nieuwe klanten, dan via referenties van bestaande klanten. Maak daarom sámen met je klant een verhaal. Laat je klant vertellen over jullie gezamenlijke project en/of samenwerking. Je creëert voor jullie beiden publiciteit en maakt gebruik van de kans dat je via het (LinkedIn-)netwerk van je klant onder de aandacht komt bij bedrijven die jouw bedrijf en oplossingen nog niet kenden.

Wees creatief
Bekijk ook eens wat je allemaal al aan content hebt. Er zitten vast stukken tussen die je kan hergebruiken. Deel de kennis die je eerder al deelde via blogs of vlogs nu bijvoorbeeld eens via een webinar. Waar mensen voorheen te druk waren om zo’n webinar te volgen, hebben ze nu wellicht wel de tijd om op die manier nieuwe kennis op te doen.

Werk samen met HR
Bedenk samen met je collega’s van personeelszaken wat je in deze roerige tijd kan doen voor je personeel. Zorg goed voor je mensen. Er kwamen tijdens de ‘intelligente lockdown’ prachtige voorbeelden voorbij van medewerkers die werden verrast met bloemen, een cadeaubon of iets lekkers. Er werden via vergadertools online pubquizzen georganiseerd en van te voren borrelpakketten opgestuurd. Natuurlijk doe je zoiets niet om er extern goede sier mee te maken, maar je kan dit soort interne initiatieven wel online delen. Al is de kans groot dat je medewerkers dat zelf al doen en dat is natuurlijk nog veel betere publiciteit voor je bedrijf .

Inge Sijpkens en Sascha Murk

 

 

 

 

 

 

 

Over de auteurs
Inge Sijpkens en Sascha Murk werken samen meer dan 25 jaar als marketeer en communicatieadviseur in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. In 2014 schreven ze het boek Online marketing in de bouw, waar in 2019 de 2de druk van verscheen. In november verschijnt hun tweede boek: Bouwen aan een sterk werkgeversmerk.