Online verleiding in de bouw: zo zorg je voor een website die de aandacht vasthoudt

//Online verleiding in de bouw: zo zorg je voor een website die de aandacht vasthoudt

Er is op dit moment overduidelijk meer vraag dan aanbod in de bouwsector. Goed nieuws voor de meeste ondernemers in de bouw. Maar hoe blijf je als bouwbedrijf onderscheidend als de vraag minder is en er meer nodig is dan een goed netwerk of solide inschrijving? Je website is een van de middelen die dan een doorslaggevende rol gaat spelen. Maar waar moet die dan precies aan voldoen als je in de bouw werkzaam bent? In dit artikel geven we je een aantal tips.

Voor ieder merk geldt dat je missie en visie de basis is. Voor alles. Ze zijn niet alleen de leidraad voor wat er binnen je bedrijf gebeurt. Het is ook een belangrijk fundament dat je legt om focus aan te brengen en herkenbaar te zijn. Bedenk bijvoorbeeld waar je naartoe wilt met je bedrijf. Wat zijn je drijfveren? Waarom doe je wat je doet? Hoe wil je dat opdrachtgevers jou zien? En waar wil je als bedrijf staan over 5 of 10 jaar? Antwoorden op dit soort vragen dwingen je om na te denken over je onderscheidend en concurrerend vermogen. Je website is een van je middelen om daar invulling aan te geven.

 Vertrouwen als vertrekpunt

Het kweken van vertrouwen is – zeker in de bouw – een van de meest allesomvattende factoren om potentiële opdrachtgevers aan je te binden. De eerste indruk is dan essentieel om ze te verleiden verder te lezen. Logo, naam, design, schrijfstijl, snelheid, typografie: overal moet vertrouwen in doorklinken. Als je eenmaal dat vertrouwen hebt, dan is het van belang die aandacht zo lang mogelijk vast te houden. Aan de hand van onderstaande adviezen leggen we je uit hoe je dat doet en waarom het zo belangrijk is voor een duurzame bedrijfsvoering nu én in de toekomst.

 Kom met bewijs

Als een potentiële opdrachtgever zich gaat oriënteren – bijvoorbeeld na een inschrijving – dan wil hij meteen een bevestiging zien van wat je kunt, hoe je dat hebt gedaan en wat het opleverde. Heb je bijvoorbeeld veel ervaring met projecten die een BREEAM-NL-duurzaamheidscertificaat vereisten? Laat juist dat soort onderscheidende factoren zien om je vakkundigheid op dit gebied te etaleren. Op die manier zorg je weer voor herkenbaarheid en vergroot je de kans om een potentiële opdrachtgever aan je te binden. En zeker, het klinkt logisch. Maar als je te weinig zichtbaarheid geeft aan je ervaring, dan verlies je al heel snel de aandacht. Zorg er dus voor dat je ervaring op alle pagina’s duidelijk naar voren komt.

Vraag om referenties

Een andere manier van bewijsvoering zijn referenties. Met referenties laat je opdrachtgevers zelf – bijvoorbeeld door een telefonisch interview – vertellen hoe zij de samenwerking met jou hebben ervaren. Dit vergroot het vertrouwen in jouw merk en daarmee ook de kans op gunning. Ben je van plan opdrachtgevers te vragen voor een referentie? Zorg er dan voor dat je in control blijft door de referentie aan te laten sluiten bij de missie en visie die jij met je bedrijf voor ogen hebt. Ook dat zorgt weer voor herkenbaarheid en vertrouwen richting de opdrachtgever. Wil je liever geen tijd investeren in het verzamelen van referenties? Dan zou je eens kunnen kijken op Trustpilot, Feedback Company of Google Reviews. Let wel: in de bouwsector zijn deze tools wat minder gebruikelijk, maar je kunt er zeker je voordeel mee doen als opdrachtgevers bereid zijn een referentie achter te laten.

Ga voor 100% gebruiksvriendelijkheid

Naast het leveren van bewijs is ook de gebruiksvriendelijkheid van je website een belangrijke factor om de aandacht vast te houden. In de basis zijn er dan drie zaken die je op orde moet hebben: mobielvriendelijkheid, snelheid en logica. Besef wel, een potentiële opdrachtgever is zich aan het oriënteren en zal niet een kwartier lang op je website rondstruinen. Zorg er dus voor dat hij snel bij de informatie kan komen die hij zoekt. Met Pagespeed Insights krijg je direct inzicht in de snelheid van je website en wat je moet verbeteren om die te verhogen. Ook geeft deze tool aan of je website wel mobielvriendelijk genoeg is.

 Het belang van mobielvriendelijkheid

Heb je helemaal geen mobielvriendelijke website? Dan is de kans aanwezig dat je hierdoor al enkele opdrachten bent misgelopen. Even voor je beeldvorming: oriënteren gaat steeds vaker via een mobiele telefoon. En dat geldt niet alleen voor consumenten, ook jouw doelgroep doet het. Google waardeert het overigens als je daarin investeert: het vergroot de kans dat je hoger in de zoekresultaten komt. En dat is precies wat je wilt: zichtbaar zijn, vertrouwen winnen, de aandacht vasthouden en uiteindelijk ‘de klant’ aan je binden.

Logisch redeneren

Online lezers zijn in de regel lui. Het is dus van belang dat je je bezoekers (lees: opdrachtgevers) daar zoveel mogelijk bij helpt. Zorg er dan ook voor dat je aansprekende termen gebruikt die hij of zij wil lezen. Maak tevens gebruik van makkelijk leesbare en logische zinnen, zodat informatie eenvoudig is op te slaan. Let op: strooi niet in het wilde weg met louter sociaalwenselijke antwoorden, formuleer professioneel vanuit je eigen missie en visie. Net zo logisch moeten ook je call-to-actions (buttons) zijn. Kies daarin altijd voor activerende vormen die de lezer écht verder helpt: ‘Maak nu een afspraak’, ‘Download whitepaper’, ‘Bel mij terug’, ‘Zo werkt het’. Vertrouwen is ook hier weer key. Beloof je met een call-to-action een werkwijze uit te leggen? Dan moet die pagina dat ook echt doen. Zo niet: aandacht weg.

 Deel je kennis!

Een laatste tip die we je geven, vereist wat meer aandacht, maar is wel effectief: het delen van kennis. Heb je een efficiënte manier van samenwerken die nieuw is? Heb je de beschikking over een combinatie van expertises in jouw team die klanten meer oplevert? Vertel erover in een blog of nieuwsbericht! Bijkomend voordeel hiervan is dat je daarmee meer autoriteit opbouwt in zoekmachines. Daarnaast zorg je ervoor dat je deze kennis deelt via LinkedIn, net als je projecten en referenties natuurlijk. Alles samen zorgt er uiteindelijk voor dat jij tussen de oren zit en blijft van potentiële opdrachtgevers!

 

Heb je aanvullende tips? Vertel het ons!

 

Sander Voortman
Open Up communicatie

2018-11-06T09:02:35+00:006 november, 2018|Geen categorie|

Volg elke maand de trending bouwprojecten
én leer je netwerk versterken met onze nieuwsbrief