‘Ik ben de keuken wel zo zat’ of ‘De badkamer is echt toe aan een opknapbeurt’. Iedereen kent deze frustraties wel. Voordat we echter denken aan verbouwen, doen we inspiratie op. Hoe zorg je als bouwbedrijf ervoor dat je in deze fase al zichtbaar bent bij de potentiële klant? Hier lees je 5 tips!

Tip 1: onderzoek je kansen op Pinterest
Inspiratie dus. Dat is het eerste waar jouw klanten behoefte aan hebben, voordat ze zich echt gaan oriënteren op producten en/of diensten. Pinterest wordt vaak gebruikt in deze fase. Onderschat de potentie van dit medium niet: ons land kent inmiddels zo’n 3 miljoen ‘pinners’. Of je er ook aan moet beginnen als bedrijf? Kijk eerst eens goed naar de oplossingen die je biedt en hoe je daarmee jouw klant in het echte leven verder helpt en waarde toevoegt. Op Pinterest kun je heel eenvoudig zien of het inderdaad een interessante overweging is voor je business. Door in de zoekbalk een aantal relevante zoekwoorden te gebruiken, zie je meteen wat veelgebruikte zoekopdrachten zijn. Overtuigd? Zorg er wel voor dat je consumenten weten dat je op Pinterest bent door deze te koppelen aan je website en je andere online kanalen.

 

Tip 2: haal meer uit Google
Veel zoekwoordonderzoeken richten zich op de conversie. Denk bijvoorbeeld aan ‘nieuwe isolatie kopen’. Waar jouw concurrenten vaak niet aan denken, is dat inspiratie ook via Google wordt opgedaan. De kans op conversie is dan weliswaar kleiner, maar je bent dan wel meteen zichtbaar aan het begin van de klantreis. Als er dus een flink zoekvolume zit op ‘soorten isolatie’ en ‘slim isoleren’, dan zou een blog de consument helpen om zijn oriëntatieproces te structureren. Op die manier bouw je al in het prille begin een vertrouwensband op met de potentiële klant. Vergeet je daarbij niet naar de alt-tekst van je afbeeldingen te kijken? Ook via Google Afbeeldingen wordt – meer dan je denkt – gezocht naar inspiratie. Google heeft de richtlijnen voor het gebruik van afbeeldingen vastgelegd. We raden je zeker aan om hier even goed naar te kijken! Sinds afgelopen jaar kun je trouwens ook adverteren binnen Google Afbeeldingen, met Shoppable Ads!

Tip 3: houd de aandacht vast
Heb je de potentiële klant op je site gekregen via Pinterest of Google? Zorg ervoor dat ze dan op een makkelijke manier worden meegenomen in hun zoekproces. Een goede kop, korte alinea’s, goed beeldmateriaal, minimale afleiding en relevante links zorgen ervoor dat je de aandacht van de bezoeker vasthoudt. Of het ook leidt tot de gewenste conversie? Waarschijnlijk niet direct, maar je hebt in een zeer vroege fase al het volgende gewonnen:

  • Ze weten nu wie je bent.
  • Grote kans dat ze terugkomen.
  • Je leert meer over het zoekgedrag van je klant.
  • Een kans om je klant te retargeten met nog meer inspiratie!

Tip 4: zorg voor reviews
Reviews vergroten de kans op online conversie. Als een potentiële klant zoekt naar inspiratie, dan zijn de ervaringen die hij of zij tegenkomt essentiële touchpoints om verder overtuigd te raken van jouw product of dienst. Zien bezoekers op jouw portfoliopagina (ja, ook daar doen ze inspiratie op), blog of productpagina de ervaringen van anderen? Naast Google Reviews is het aan te raden om Trustpilot wat meer te onderzoeken. Als marketing- en salesprofessional heb je er ongetwijfeld al eens van gehoord. Nog niet wat mee gedaan? Eigenlijk een gemiste kans. Het biedt namelijk niet alleen kansen om het inspiratieproces van wat meer body te voorzien, je leert ook veel beter je klanten te kennen!

Tip 5: maak inspiratie exclusief

Inspiratie heeft een waarde. En veel klanten zijn best bereid om gegevens achter te laten als die inspiratie ze verder brengt. Bovendien: bloggen is niet het eindstation voor inspiratie. Werk de oplossingen en ideeën waar je klant naar zoekt uit in een mooie klantcase of how-to en plaats ze als download op je website, bijvoorbeeld als whitepaper. Vraag in ruil daarvoor hun e-mailadres en beloof ze iedere maand een flinke dosis inspiratie! We horen je denken: ‘wat is dan de ROI?’ Dat is het lastige en ongrijpbare van deze fase en dus moeilijk te zeggen. Maar bedenk je wel: ben je onvoldoende zichtbaar in de inspiratiefase, dan kost het je op de lange termijn juist omzet. Niet andersom.

Pas deze tips toe en je zult zien dat je eerder zichtbaar bent bij potentiële klanten!

Sander Voortman

Open Up communicatie