Help! Zeg jij ook: ‘Wij ontzorgen de klant’?

Gebruik jij op je website en in aanbestedingen ook de term ontzorgen? En als mensen jou vragen wat het onderscheidend vermogen is van jouw bedrijf, antwoord jij dan ook: ‘Wij ontzorgen de klant’? Ai ai, onderscheidend is dat bepaald niet… Zo’n beetje ieder bedrijf in de bouw zegt dat namelijk en ja, als iedereen het zegt…. ‘Maar het is wel zo’, horen we je denken, ‘wij ontzorgen echt.’

Wij geloven je, alleen maak je met die woorden niet duidelijk waarom een klant voor jou moet kiezen en niet voor een ander, simpelweg omdat het geen onderscheidende boodschap is. Hoe je die onderscheidende boodschap wel vindt? In de cultuur en identiteit van je bedrijf. Je oorsprong, je overtuigingen, waar je voor gaat en waar je voor staat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is geen makkelijke opgave in de bouw: laten zien waarin je onderscheidend vermogen zit. Natuurlijk, er zijn bedrijven die zich volledig hebben gespecialiseerd in ecologische woningen, levensloopbestendige woningen, tiny houses. Die onderscheiden zich op hun aanbod. Er zijn ook bedrijven die zich volledig richten op UAV-GC, lean bouwen of prefab. Die onderscheiden zich in hun aanpak.

Maar de meeste bedrijven in de bouw doen nieuwbouw, renovatie en/of onderhoud en onderscheiden zich in hun aanbod of aanpak op het eerste oog niet veel van andere bedrijven. Als een klant dus zoekt naar een bouwbedrijf die dat aanbiedt, is de keuze gigantisch. Hoe weet de klant welk bedrijf voor hem of haar de best passende keuze is?

Eenheidsworst
Het helpt absoluut niet als de klant vervolgens op elke website leest dat hij kwaliteit krijgt en wordt ontzorgd. Natuurlijk, dat wil de klant (wie wil dat niet), maar hij leest het overal.

Daarom: maak duidelijker waarin jouw bedrijf zich onderscheidt. Waarom moet de klant voor jou kiezen en niet voor een ander? Laat zien wie je bent. Waarom je doet wat je doet en vooral ook, wat je kan betekenen voor je klanten. Dan geef je mensen een heldere reden om voor jou te kiezen.

Waarvoor sta je? Waar geloof je in?
Wat helpt is je bedrijf in een paar woorden (drie bijvoorbeeld) proberen samen te vatten. En dan niet in woorden als: bouw, renovatie, onderhoud, maar woorden die je bedrijfscultuur typeren: kernwaarden. Waarvoor sta je? Waar geloof je in? Daarbij kun je specifieke kernwaarden kiezen: waarden die betrekking hebben op de manier waarop je zaken doet. En meer algemene kernwaarden: waarden die jouw verantwoordelijkheden uitdrukken ten opzichte van medewerkers, klanten, leveranciers of de maatschappij.

Denk aan woorden zoals:

  • Betrouwbaar, beleefd, zorgvuldig, integer
  • Behulpzaam, betrokken, dienstbaar, zorgzaam
  • Trouw, open, eerlijk, vriendelijk
  • Duurzaam, innovatief, dynamisch, modern, flexibel
  • Tegendraads, eigenwijs, experimenteel
  • Vrolijk, opgewekt, enthousiast, creatief

Van kernwaarden naar merkbare waarden
Belangrijke stap die je daarna neemt is die kernwaarden betekenis geven. Betrouwbaar is immers nog steeds een vrij generiek woord. In combinatie met woorden als zorgzaam, enthousiast en open krijgt het al meer gevoel, maar maak ook duidelijk wat je daarmee bedoelt. Wat merkt de klant daar in de praktijk van? Kun je concrete voorbeelden geven?

Schrijf die betekenis op en doe dat op manier die past bij jouw bedrijf. Alsof je praat met de klant. Gebruik de woorden, de taal, die je dagelijks gebruikt. Laat je toekomstige klanten via je kernwaarden, en de woorden die je gebruikt om die te omschrijven, kennismaken met je bedrijf. Met je cultuur, je identiteit, wat je belangrijk vindt en hoe je met elkaar en met klanten omgaat. Maak van je kernwaarden merkbare waarden.

Herkenbaar zijn als bedrijf
Het klinkt misschien als iets voor grote bedrijven, kernwaarden, maar juist ook kleinere bedrijven helpt het enorm. Kernwaarden helpen je om te beslissen hoe je je naar klanten toe wilt uiten. Op je website, in brochures en blogs, in je uitingen op sociale media, zelfs in je offertes en facturen. Het geeft richting aan de manier waarop je schrijft, de woorden die je gebruikt, maar ook aan je algehele uitstraling. Als je je kernwaarden helder hebt komt er consistentie in wat je doet. Dan worden al je communicatieactiviteiten makkelijker. Én meer onderscheidend.

Veel succes!

 

Inge Sijpkens en Sascha Murk

 

 

 

 

 

 

 

Over de auteurs
Inge Sijpkens en Sascha Murk werken samen meer dan 25 jaar als marketeer en communicatieadviseur in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. In 2014 schreven ze het boek Online marketing in de bouw, waar in 2019 de 2de druk van verscheen. In november verschijnt hun tweede boek: Bouwen aan een sterk werkgeversmerk.