Alphons van der Weerden: ‘Sales is geen truc’

Mawipex is een gespecialiseerde leverancier van dakbedekkingsmaterialen. In België en Nederland is de organisatie een grote speler op het gebied van EPDM. Het doel is om verder uit te breiden. Daarom wordt het salesteam uitgebreid met collega’s die projecten gaan verwerven in het noorden en het westen van Nederland.

Zo kan Mawipex nog actiever aan de slag met acquisitie. Nu is adviseur Alphons van der Weerden hier verantwoordelijk voor en dat doet hij vanuit een heldere visie: “Sales is geen kunstje dat je steeds opnieuw uitvoert, maar een kwestie van steeds een nieuwe benadering zoeken.”

Activeer uw gratis proefperiode

Je onderscheidend vermogen vertalen
“Je bewust zijn van je onderscheidend vermogen is ontzettend belangrijk. Bij ons zijn dat twee dingen: we bieden een duurzaam materiaal en zijn daarmee interessant voor architecten en projectontwikkelaars die duurzaam willen bouwen. Ten tweede zijn wij voor onze klanten meer dan alleen een productleverancier. In een vroeg stadium gaan we al met onze klanten in gesprek en adviseren wij hen over de te gebruiken materialen. Bij iedere potentiële klant die ik benader, vertaal ik die toegevoegde waarde op een andere manier. Elke architect, elke aannemer en elk project is anders. Het is belangrijk om je in te leven in het project en écht te begrijpen wat er bij dat specifieke project speelt. Vervolgens is het van belang om er bovenop te zitten. Ik leg uit wat onze toegevoegde waarde is en laat het er niet bij zitten als ze de eerste keer ‘nee’ zeggen. Als ik ze later weer tegenkom bij een nieuw project, probeer ik het opnieuw.”

Relaties voor de lange termijn
“Juist omdat we al in het beginstadium in contact willen komen met opdrachtgevers, is het belangrijk om al vroeg te weten waar bouwplannen ontstaan. Daarom vormt Cobouw Bouwberichten de basis van onze salesactiviteiten. Daarmee krijgen we op tijd nieuwe bouwprojecten binnen. Ook als je je in een nieuwe omgeving bevindt is het een ideaal hulpmiddel om relevante partijen te leren kennen. Toen ik drie jaar geleden bij Mawipex begon, was Bouwberichten mijn manier om te ontdekken waar interessante leads zijn. Als onze nieuwe collega’s zich gaan richten op het noorden en het westen van Nederland, kunnen we met Cobouw Bouwberichten heel gericht selecteren op de locatie en behoeftes van potentiële opdrachtgevers. Als je vervolgens de toegevoegde waarde die je hen belooft waarmaakt, weten opdrachtgevers je ook later weer te vinden. Ik merk nu al dat architecten die ik drie jaar geleden heb benaderd via Cobouw Bouwberichten, mij nu weer weten te vinden voor duurzame dakbedekkingen. Het platform kan dus veel meer bieden dan alleen leads voor de korte termijn.”

Alphons van der Weerden is Adviseur voorschrijvende instanties en bouwprofessionals bij Mawipex
www.mawipex.nl