Veel bedrijven – ook in de bouwsector – laten social media een steeds belangrijker onderdeel zijn van hun marketing- of verkoopstrategie. Deze vorm van marketing en verkoop schaart men veelal onder het begrip ‘social selling’. Als bouwprofessional associeer je social selling waarschijnlijk meteen met bedrijven zoals Coolblue en Bol.com die puur gericht zijn op de consument. Ten onrechte. In dit artikel leggen we je in vier stappen uit hoe je social selling eenvoudig kunt toepassen voor jouw bedrijf!

Stap 1: definieer je doelstelling

Voordat je begint met social selling bepaal je eerst je doel. Wat heeft de organisatie nou eigenlijk nodig? Wil je je op een specifiek aandachtsgebied in het bouwproces onderscheiden? Is het je imago als ‘kleine partij’ dat je wilt veranderen? Of ben je net begonnen als bouwprofessional en wil je gewoon meer bekendheid in de regio? Wat je doelstelling ook is: zorg ervoor dat hij SMART-geformuleerd is en door alle lagen in de organisatie – of je team – doorklinkt.

Snel aan de slag:

Ga in gesprek met elkaar en zorg er eerst voor dat de doelstelling helder geformuleerd is. Dus, agenda’s naast elkaar!

Stap 2: maak de klant én zijn reis inzichtelijk

Wat je doelstelling ook is, zonder een klantprofiel kom je niet verder. Van belang is om in deze stap te definiëren wie je wilt bereiken en waar je dat kunt doen. Stel, je wilt meer bekendheid in de regio. Waar in deze regio zitten je potentiële opdrachtgevers? Zijn het inkopers van specifieke gemeenten op LinkedIn die je wilt bereiken? Probeer er dus achter te komen waar ze zichtbaar zijn, welke content ze delen, groepen die ze volgen en of er contacten zijn die overeenkomen met jouw netwerk. En nog belangrijker: waar zijn ze naar op zoek? Zoek dus naar signalen die tezamen een klantprofiel vormen. Op die manier kun je bepalen waar je zelf zichtbaar moet zijn om ze in je ‘sales-kanaal’ te krijgen.

Snel aan de slag:

Zorg ervoor dat je iemand (of een groep) verantwoordelijk maakt voor het opstellen van een klantprofiel. Tip: kijk eens naar Linkedin Salesnavigator.

Stap 3: content maken en inplannen

Het soort content dat je maakt, moet aansluiten bij je klantprofiel(en) en uiteraard het doel dat je wilt bereiken. Zoekt hij of zij naar mogelijkheden om circulair te bouwen? Bepaal dan hoe (en waar) jouw content aansluit op zijn probleem of zoektocht. Let op: vraag je altijd goed af waar in het verkoopproces je potentiële klant zit. Volgen ze je al op LinkedIn (personaliseer je content) of ben je nog een grote onbekende (zet in op gesponsorde content)?

 Snel aan de slag:

Goede content valt of staat met kwaliteit. Zorg er dus ook voor dat je die kwaliteit ergens borgt door bijvoorbeeld het inhuren van een tekstschrijver of copywriter. En: maak alvast een jaarplanning voor je content!

 Stap 4: blijf monitoren en luisteren

Resultaat boeken met social selling kan alleen door consistent te monitoren en te blijven luisteren. Wie vond je content interessant? Welke bedrijven bezochten je website (ja dat kan!) naar aanleiding daarvan? Kennis is macht, inzicht is machtiger. Iedere like, ieder klantgesprek: allemaal zijn ze een aanleiding voor nieuwe content. Vragen veel klanten naar een specifieke ervaring op een bepaald vlak? Zorg dan voor referenties om die ervaring handen en voeten te geven.

Snel aan de slag:

Zorg ervoor dat je monitoringsproces op orde is. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar Siteimprove. En wederom: zorg ervoor dat je monitoring een maandelijks agendapunt is bij teamoverleggen.

Ben jij al aan de slag met social selling? Deel je ervaringen met ons!

Sander Voortman

Open Up communicatie