Draag je badge altijd rechts. En let op: dit geldt voor een evenement, een seminar of een andere zakelijke bijeenkomst. Schud je je gesprekspartner de hand, dan blijft er ruimte om direct oogcontact te maken. Als je een naambadge links draagt, dan is het lastiger om oogcontact te maken en te houden.

Netwerken werkt
Ann Beckers, één van de sprekers tijdens ‘Zakendoen in de bouw’, wijst de ruim 100 deelnemers tijdens de leerzame middag in Veenendaal op deze wijsheid. Ze komt met veel meer tips over effectief netwerken.

Over de 6 graden van nabijheid bijvoorbeeld: in werkelijkheid zijn wij via 6 stappen met iedereen in deze wereld verbonden. En door de komst van de Social Media is dit voor de meeste mensen zelfs teruggebracht tot 3,5 stappen.

Tijdens de interactieve sessie laat ze zelfs zien dat ze via een kennis, die één van de beveiligers van Barack Obama kent, maar 2 stappen verwijderd is van deze icoon. De boodschap van Ann: “Je netwerk in de tweede graad is ontzettend belangrijk; onderschat dat niet”.

Over het werken op LinkedIn heeft Ann ook haar eigen mening en natuurlijk zijn er do’s en don’ts. De belangrijkste regel is om via Social Media te communiceren alsof je persoonlijk met iemand of een groep mensen praat. Alle regels van het offline communiceren gelden. Alle regels van het offline netwerken ook.

 

Dagelijks 10 minuutjes netwerken op LinkedIn

  • Overloop je startpagina (1 Like – 1 Share -1 Comment).
  • X redenen om contact op te nemen (nieuwe job, promotie, verjaardag, werkjubileum, …)
  • Deel een update of upload een foto.
  • Publiceer een post (eigen blog).
  • Kijk wie jouw profiel bekeken heeft.
  • Kijk wie naar jouw blogs gekeken heeft en bedank voor hun commentaar.
  • Schrijf een recommendation / aanbeveling.

Ann Beckers is trainer en runt haar eigen trainingsbureau AB-trainingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Life’s a pitch
Jouri Schoemaker neemt de deelnemers na de pauze mee in de wondere wereld van pitchen. En…pitchen is een kunst! Jouri weet daar alles van, want hij was in 2016 Nederlands kampioen pitchen. Met die gave won hij regelmatig pitchwedstrijden en dat was voor hem ook de opstap naar startups zoals Shake-on en Puur Bezorgd. Sterker nog: elke stap in de ontwikkeling van deze startups werd vooraf gegaan door een pitch. Wat werkt het beste?

Weet u wat het verschil is tussen een pitch en een presentatie? Bij een pitch vraag je iets van je publiek, terwijl je bij een presentatie alleen iets geeft. “Een pitch is de start van een gesprek. Dat moet je goed beseffen.” aldus Jouri.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De deelnemers krijgen 6 belangrijke stappen voorgeschoteld om te komen tot de beste pitch. Dit zijn ze:

  1. Start with WHO: voor wie pitch je?
  2. Problem first: no pain, no gain
  3. Open met het probleem
  4. Begin met ‘the promised land’ en geef de oplossing
  5. Hoe ziet je uitvoering eruit? Waarom moeten ze voor jou kiezen?
  6. Call to action: spoor je publiek aan tot actie

Jouri Schoemaker is ondernemer. Je vindt zijn gegevens hier.