Who to follow? Social influencers in de bouw

//Who to follow? Social influencers in de bouw

Social influencers en aanbestedingen. Het klinkt niet meteen als een logische combinatie. Toch doe je er als aannemer wel degelijk je voordeel mee als je weet wie de belangrijkste social influencers zijn in dit specifieke vakgebied. Ze helpen je namelijk vroegtijdig nieuwe kansen en inzichten te signaleren om groei, innovatie, kennis en kwaliteit binnen je bedrijf te borgen. Maar wie volg je? Wij maakten een top 3 van social influencers die jij zou moeten volgen.

 

Wacht even: social influencers?
Eigenlijk verklapt de term al de betekenis van een social influencer: ‘iemand’ die op social media een ander beïnvloedt. In de fashion- en beautyindustrie zijn het al echte sterren. Voornamelijk op Instagram en YouTube prijzen ze als ‘onafhankelijk expert’ tegen betaling een product aan. Geloof het of niet: ook in de aanbestedingswereld zijn er social influencers – uiteraard in een andere rol – die met hun berichtgeving een belangrijke functie vervullen in het delen van nieuwe informatie. Twitter is hét kanaal om die informatie als eerste tot je te nemen. Kort, snel, actueel, effectief: het controleren van je Twitter-tijdlijn zou voor jou vanaf nu een dagelijkse routine moeten zijn.

Waarom je ze moet volgen
Social influencers in de aanbestedingswereld vervullen voor jou een belangrijke rol als ‘poortwachter’. Wat zijn de laatste trends? Zijn er wijzigingen in de wet waar ik komend jaar rekening mee moet houden? Maar ook: van welke cases kan ik wat leren om als bouwbedrijf te groeien? Antwoorden op dit soort vragen wil je uit eerste hand en niet via je eigen netwerk horen. Het momentum om kansen te signaleren is dan al weg en daarmee ook de kans om als bouwbedrijf innovatie, groei, kennis en kwaliteit te borgen. Kortom: ‘wie het dichtst bij het vuur zit, warmt zich het meest’. We kwamen tot drie thema’s binnen de bouw die voor iedere aannemer belangrijk zijn om op de voet te volgen: wet- en regelgeving, duurzaamheid en aanbesteden.

#1
Kajsa Ollongren
Volgers: 33.9K
Thema: wet- en regelgeving

De agrarische sector moet meer dan ooit voortdurend op de hoogte blijven van wat er in de Tweede Kamer wordt beslist. Zo blijkt ook wel uit de berichtgeving de laatste maanden: boeren lijken geen vat te krijgen op de veranderende wet- en regelgeving. Het gevolg is een kwetsbare bedrijfsvoering waar geen ruimte is voor sturing en controle. Een realiteit die ook jij als aannemer niet moet onderschatten. Wetswijzigingen, koersveranderingen, overnames, subsidies: het zijn slechts enkele argumenten om de bouw te volgen in het hart van de besluitvorming: Den Haag.

Kajsa Ollongren heeft als minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de thema’s wonen, bouwen en ruimtelijke ordening in haar portefeuille. Het is dus zeker aan te bevelen om haar te volgen. Is infra en verkeer meer jouw sector? Dan raden we je aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat te volgen, Cora van Nieuwhuizen. Je zou overigens ook kunnen overwegen om RVO Duurzaam en staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer te volgen. Ook daar zien we regelmatig berichten voorbijkomen over subsidieregelingen, actuele projecten, nieuwe wetgeving en interessante bijeenkomsten.

#2
Jan Rotmans
Volgers: 44.3 K
Thema: duurzaamheid

Jan Rotmans is hoogleraar duurzaamheid en transities. Hij is een veelgevraagd spreker en op social media – voornamelijk Twitter – zeer actief. Op 7 juni dit jaar gaf hij nog zijn visie op ‘duurzaam inkopen’ tijdens het jaarlijkse congres van expertisecentrum aanbesteden PIANOo. En zijn focus ligt weliswaar niet alleen op het aanbesteden zelf, maar Jan Rotmans is zonder twijfel een social influencer die je inspireert en tot nieuwe inzichten laat komen. Zoek je naar een social influencer die zich nog meer richt op de bouwsector? Maurice Beijk is specialist duurzaam bouwen en ‘Rentmeester 2050’ bij ReintenInfra. Hij post regelmatig over circulair bouwen; voor jou als aanbesteder een van de belangrijkste thema’s de komende jaren.

Social Return On Investment is ook een belangrijk onderwerp binnen het thema duurzaamheid, voor iedere aannemer. Opvallend was dat we niet kwamen tot experts die regelmatig hun visie of ideeën over SROI via social media delen. Natuurlijk, de specialisten zijn er. Actief zijn ze allesbehalve. De belangrijkste tip die we je willen geven: voeg VNO-NCW toe aan je lijst met social influencers. Een korte blik op hun Twitter-tijdlijn levert direct al de nodige inzichten en ideeën op om op een andere manier of scherper naar SROI te kijken. En dat is ook precies wat een social influencer voor jou als aannemer moet doen: kansen en nieuwe inzichten signaleren.

#3
Matthijs Huizing
Volgers: 1.995
Thema: aanbesteden

Zoek je op Twitter naar #aanbesteden of #beteraanbesteden, dan zie je regelmatig de naam Matthijs Huizing voorbijkomen. Als aanjager van het traject Beter Aanbesteden is hij – vinden wij – een belangrijke speler in de aanbestedingswereld om te volgen. Beter Aanbesteden is een gezamenlijke actieagenda van ondernemers, inkopers van gemeenten en brancheorganisaties. In die agenda staan 23 concrete actiepunten – verdeeld over 12 thema’s – om het doel van de actieagenda na te komen: beter aanbesteden. Matthijs Huizing is niet de influencer die je inspireert of tot nieuwe inzichten laat komen. Zijn posts zijn vooral een handig middel om op de hoogte te blijven van deze actieagenda.

Tijdens onze research naar social influencers stuitten we ook op woordvoerder Bouwend Nederland Richard Massar. Niet zozeer een social influencer gezien het aantal volgers en de impact van zijn berichten. Wel een toegevoegde waarde als nieuwskanaal. Volgde je Bouwend Nederland ook nog niet? Zeker even doen. Kijk bovendien eens naar het account van Joost Fijneman. Als manager van Aanbestedingsinsituut is hij verantwoordelijk voor het bewaken van de kwaliteit van aanbestedingen. Absoluut een interessante influencer om in de gaten te houden!

Natuurlijk is deze lijst niet volledig. Voor iedere aannemer is de behoefte anders. Bovendien zou je ieder kwartaal wel een nieuwe lijst social influencers kunnen samenstellen (doe dat ook vooral trouwens). Zowel in het algemeen de bouwsector en specifiek voor aanbestedingen. We zijn benieuwd welke social influencers voor jou belangrijk zijn om te volgen. Laat je het ons weten?

 

 

 

 

 

 

 

Sander Voortman
Open Up communicatie

2018-07-02T13:52:16+00:0028 juni, 2018|Geen categorie|

Strategisch bouwen aan beter
renderende projecten en relaties?

Kijk het webinar terug
Kijk nu