Komkommertijd, wie kent het begrip niet? Volgens Wikipedia komt de term waarschijnlijk uit het Engels en werd hij door kleermakers geïntroduceerd rond 1700. Komkommers worden in de zomer geoogst, de adel verliet vroeger in de zomer de stad en daardoor viel er voor de kleermakers weinig te verdienen. Verder niet belangrijk voor dit verhaal, maar wellicht voor jou wel relevant: is het nou wel of niet nuttig om actief te blijven met je online marketing als de zomervakantie zich aandient? Drie redenen om actief te blijven.


Reden 1: je hebt de tijd
Omdat alles op een lager pitje staat tijdens de zomervakantie, heb je de tijd om de dingen te doen waar je anders niet aan toekomt.
Je website eens kritisch nalopen en updaten bijvoorbeeld.
Je socialemedia-activiteiten evalueren: welke berichten werden heel goed bekeken, waardoor komt dat en wat kunnen we ervan leren?
Een goede planning maken voor je (content)marketing voor de tweede helft van het jaar. Zodat je straks, na de vakantie, een vliegende start kan maken.
Én content máken voor de tweede helft van het jaar.

Collega’s die doorgaans geen tijd hebben om een blog te maken, komen daar nu wellicht wel aan toe. En zeker als je blogs tot doel hebben je expertise te laten zien via kennisdeling, is het slim de zomer te gebruiken om ze te schrijven. Dergelijke blogs zijn minder gebonden aan de actualiteit en het is heerlijk om er een paar op de plank te hebben liggen voor als je het straks weer drukker krijgt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reden 2: anderen hebben de tijd
Online even blijven hangen bij dat interessante artikel of filmpje is er tijdens drukke tijden vaak niet bij. Mensen scrollen wel door hun tijdlijn op LinkedIn, maar echt tijd om te lezen nemen / hebben ze vaak niet. Tijdens vakanties en de bouwvak is dat anders. Heel veel mensen zijn ook dan online én ze hebben meer tijd. Het is dus misschien wel júist slim om je kwalitatieve content, je blogs en vlogs, te delen in de zomervakantie. Helemaal als je bedenkt dat er minder mensen zijn die berichten delen. Dan vallen jouw berichten dus meer op :-).

Reden 3: redacties hebben ruimte
Heb je vanwege reden 1 inderdaad sterke blogs gekregen van collega’s? Blogs waarin zij hun kennis delen, een scherpe visie uiteen zetten, geleerde lessen beschrijven? Overweeg dan eens om vakmedia te benaderen met je stuk. Tijdens de zomer is er doorgaans minder nieuws, maar kranten en (websites) van vakbladen blijven wel publiceren. Grote kans dat ze hartstikke blij zijn met goede gratis content en het levert jouw bedrijf mooie publiciteit op! En dat blog, dat kun je ná publicatie in een vakblad natuurlijk nog steeds als blog op je website zetten.

Fijne komkommertijd!

 

Inge Sijpkens en Sascha Murk

 

 

 

 

 

 

 

Over de auteurs
Inge Sijpkens en Sascha Murk werken samen meer dan 25 jaar als marketeer en communicatieadviseur in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. In 2014 schreven ze het boek Online marketing in de bouw, waar in 2019 de 2de druk van verscheen. In november verschijnt hun tweede boek: Bouwen aan een sterk werkgeversmerk.