Case DIT Holding - 'Ik download projecten waarvan ik denk dat ze interessant zijn. En sales zoekt daar vervolgens contact mee. Het is heel simpel, maar het werkt'
Tijdens haar vorige baan bij een grote dakdekker gebruikte Jackeline Kersing Bouwberichten al. Sinds 4 jaar werkt ze als Medewerker Sales Support National Accounts bij DIT Holding. ‘Ik ben de enige persoon die Bouwberichten gebruikt binnen onze organisatie. Het was destijds één van de redenen waarom ik werd gevraagd om hier te komen werken. Niemand had ervaring met Bouwberichten en ik werkte er al langer mee.’
Wat doet DIT Holding?
Jackeline Kersing: ‘DIT Holding bestaat uit de labels DIT Personeel en Larex. Samen hebben we ruim 30 jaar ervaring in het uitzenden en detacheren van technische vakkrachten, zowel uit Nederland als EU-landen.’
Waarom en hoe gebruiken jullie Bouwberichten?
‘Wij detacheren mensen in de bouw en in de techniek op alle niveaus. Daarvoor gebruik ik Bouwberichten. Samen met mijn collega Stéphanie Rustenhoven beheer ik de National Accounts; de grotere bouwbedrijven. Wij zorgen onder andere dat de plaatsingen die gedaan worden door onze collega’s bij de National Accounts bedrijven verlopen conform de afspraken en wij ondersteunen onze collega’s hierbij.’
‘Ik download projecten waarvan ik denk dat ze interessant zijn voor ons en hiermee ga ik naar mijn collega’s die de sales verzorgen. Dat zijn er circa 130, verdeeld over 14 vestigingen in Nederland. Het is vooral interessant voor hen als het hun regio is, of een bestaande klant. Het gaat vaak om de hoofdaannemer of de E, W & S Installateur die in Bouwberichten vermeld staan. Daar zoeken zij vervolgens contact mee. Het is heel simpel, maar het werkt. Met enige regelmaat zetten we ook de zzp’ers in die zich aanbieden. Zij maken graag gebruik van onze service en faciliteiten, zoals de administratie die wij voor hen doen.’
Hoe is het salesproces bij jullie georganiseerd?
‘Op iedere vestiging zitten salesteams. Ik zit officieel op het hoofdkantoor, maar ik ga het hele land door. Ik vind persoonlijk dat een-op-een contact met je collega's toch beter is dan dat je op je eigen plek blijft zitten. Een salesteam heeft zelf contact met de klanten en onderhoudt de contacten met de lokale en grotere bedrijven. Zij plaatsen de vakkrachten bij de bedrijven en handelen de plaatsingen af. Als dit bij een National Account is, dan ondersteunen wij hen, denk bijvoorbeeld aan het aanmelden bij de Bouwplaats Check In.’
Gebruiken jullie Bouwberichten ook voor marketingdoeleinden?
‘Het is maar net hoe je dat ziet. Vanuit Bouwberichten stuur ik de interessante projecten door naar mijn collega's. Zij gaan hiermee aan de slag. Onze kernactiviteit is het uitzenden en detacheren van vakkrachten, bij bestaande klanten in de bouw & techniek, en bij nieuwe klanten. Naar aanleiding van Bouwberichten gaan mijn collega’s soms rechtstreeks naar de bouw en dan lopen ze de keet binnen. Daar hangt vaak een lijst waarop staat wie de uitvoerder is. Uiteindelijk moeten ze zorgen dat ze daar contact mee krijgen voor het voorstellen van beschikbare vakkrachten.’
In Bouwberichten kun je zoeken per fase van het bouwproces. In welke fase zijn jullie geïnteresseerd?
‘Wij zijn voornamelijk geïnteresseerd in de fase Uitvoering. De eindfase is ook erg interessant voor ons. Dan moeten er vaak nog heel veel dingen gebeuren binnen een heel kort tijdsbestek; er zijn altijd handen te kort. Als een project gegund is en het gaat starten, stuur ik hem ook wel door naar mijn collega’s, vooral als het een bestaande klant of een National Account betreft. Dan krijgen we echter vaak te horen: “We gaan eerst starten met het project, en we zien wel”.’
Welke tips hebben jullie voor gebruikers van Bouwberichten?
‘Wat ik heel interessant vind, is de introductie die je kunt krijgen van de afdeling Customer Solutions bij Bouwberichten. Dankzij hen heb ik ontdekt dat je het systeem helemaal naar je eigen hand kunt zetten. Zij hebben mij wegwijs gemaakt in het systeem, waardoor ik nu ook iedere maandagochtend een mail ontvang met daarin nieuwe informatie over projecten die voor ons erg interessant kunnen zijn. Verder heb ik ontdekt dat je meerdere favorieten kunt instellen. Daardoor zie je heel snel de informatie die je wil zien. Dat was echt een openbaring voor mij. Iedereen die Bouwberichten gebruikt kan ik dus adviseren om een training in te plannen bij Customer Solutions.’